To bardzo ważne, by młody człowiek znalazł na swojej drodze osoby, które go zainspirują i zachęcą do działania. Dzięki temu może poprawić swoją samoocenę, zmienić swoje nastawienie stawiając sobie cele i dążąc do nich realizacji, uwierzyć w swoje możliwości. Co wspólnego ma z tym Dzień kropki?
Dzień Kropki – święto kreatywności, odwagi i zabawy
Wielu kojarzy się ono ze strojem w kropki czy przyozdabianiem się w nie. Dzień kropki tymczasem to święto zwracające uwagę na to, by współpracując z Dzieckiem motywować je do działania doszukując się jego talentów.
Wszystko zaczęło się 15 września 2003 roku. Wtedy też w sprzedaży ukazała się książka „The Dot” Petera H. Reynoldsa, którą autor własnoręcznie zilustrował.
Jej główna bohaterka – Vashti to dziewczynka, która nie wierzy we własne umiejętności malarskie, twierdzi, że nie potrafi malować. Szczęśliwie, trafia na nauczycielkę, która umie ją wesprzeć i zainspirować. Mówi do niej: „Postaw tu kropkę i zobaczymy, co się stanie”. Vashti słucha jej, maluje kropkę od niechcenia, po czym zaczyna się pakować, by wyjść z klasy. Nauczycielka patrzy na jej obrazek, prosi o jego podpisanie i … Kiedy Vashti wchodzi do klasy następnego dnia, widzi, że nad biurkiem Pani w pozłacanej ramce wisi jej obrazek. Jest dumna i zadowolona z takiego wyróżnienia. To pobudza ją do działania. Zaczyna wierzyć w swoje umiejętności, więc postanawia tworzyć jeszcze lepsze dzieła.
Nie jest przy tym jednak samolubna i zapatrzona w siebie. Gdy jej prace podziwia kolega, który, podobnie jak ona wcześniej, nie wierzy w siebie, ona, za przykładem postawy nauczycielki, poleca mu namalowanie kreski, a gdy to robi, mówi do niego: „podpisz”.
Książka H. Reynoldsa zawiera w sobie ważne przesłanie, nic więc dziwnego, że została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków, także alfabetem Braille`a. Zapoczątkowała też akcję na skalę światową. 15 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kropki (International Dot Day).
Dzień Kropki w edUFFce
Szymborska w swoim wierszu pt. „Możliwości” pisze:
„Wolę
w miłości rocznice nieokrągłe,
do obchodzenia na co dzień”
Ja również wolę praktykować przesłanie Dnia Kropki nie tylko 15 września, ale każdego dnia, dlatego inspiruję i zachęcam do działania znacznie częściej. Nie znaczy to jednak, że tego dnia nie świętujemy.
W swojej pracy lubię wykorzystywać święta do realizacji materiału szkolnego, który (z pewnych względów) tego wymaga. I tak jak halloweenowy wieczór był dla mnie idealnym momentem na przeczytanie II części Dziadów, tak Dzień kropki to doskonały czas na to, by odpowiedzieć na, wydawałoby się proste, pytanie: „gdzie postawić kropkę?” (a zupełnie już przy okazji i przecinek, bo to przysparza wielu problemów).
Analizując historię Vashti warto również porozmawiać o nauczycielach, których na swojej drodze spotkali uczniowie lektur. To doskonały czas na przytoczenie „Kamieni na szaniec” czy choćby „Syzyfowych prac” – pozycji wpisanych na listę lektur obowiązujących na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego.
Inspirujmy. Zachęcajmy, a nie zniechęcajmy. Wskazujmy mocne strony Dziecka. Te słabsze również, ale w taki sposób, by zmotywować do pracy. Trudne? Podobno dobre chęci to już połowa sukcesu. A skoro Dziecko w dużej mierze uczy się przez naśladowanie, dawajmy dobry przykład!